fredag 27 februari 2015

Om att utvecklas som ATS®-dansare - del 1

ATS® är en fantastisk dans. På nästan ingen tid kan man komma igång och dansa. Att träffas och socialdansa är för många nya dansare en aha-upplevelse om hur språket i ATS® funkar, och att det funkar. Oavsett erfarenhet så kan man mötas och dansa ihop. Det är nästan som magi!

En vanlig följd av detta är att man vill lära sig alla rörelser, alla ord, så fort som möjligt! Det tenderar att inte längre vara så attraktivt att fortsätta jobba med grunderna utan man vill hellre lära sig nya steg och kombinationer, för det finns ju så mycket häftigt man kan göra. Grunderna kan plötsligt te sig lite tråkiga, för man vet ju vad en Hip bump är, hur en Egyptian, en Arabic och en Shimmy ser ut. Man vet hur man kan vända och förflytta sig med dem. Det mesta funkar dessutom rätt så bra, åtminstone så länge någon med lite erfarenhet leder. Samma sak med det långsamma. Det är inga konstigheter med Taxeem, Bodywave eller Arm undulations. De blir snabbt bekanta och istället för att gå djupare in på dem så vill man ofta ha nya steg att röra sig med, så att man känner att man lär sig något och det inte blir tråkigt.

Northern Soul Tribal Collective i farten med Basic egyptian :)
foto: Tor Ole Ree
ATS® funkar dock inte riktigt så, utan det är precis som med balett och många andra danser. Jämför med balettens stångövningar. Grunderna är verkligen grunden för allt, och sitter inte de så står man sig ganska slätt när man försöker bygga vidare på dem. Det är som att bygga ett hus på ostadig grund; det blir inte hållfast utan rasar lätt. Visst, man kanske kan hänga med och socialdansa och ha roligt utan att bry sig om detaljer, men om man verkligen vill lära sig ATS® och respektera dansformen fullt ut så räcker inte det. ATS® är en minst lika komplex dans som någon annan, sin enkelhet på ytan till trots. Dessutom så är grunden för en kommunikation som funkar tydlighet. Ju tydligare saker och ting är för dig själv, desto tydligare kan du kommunicera vad du vill till andra. Det hela tenderar att se bättre ut då också. En vinn-vinnsituation således och tillsammans kan man skapa underbar poesi :)

Helen, Lee och jag i Egyptian half turn :)
foto: Carin Gäfvert
När jag själv far iväg för att dansa runtom i världen så är det inte för att lära mig nya steg, utan just för att dissekera, pilla i och raffinera de som redan finns och det tycks inte finnas någon ände på hur mycket man kan hålla på med det. Det kan handla om Egyptian, Torso twist eller vilket annat grundläggande steg som helst. Tillfredsställelsen i att hitta en ny detalj att bli varse och införliva i sig själv, som gör att dansen lyfter ytterligare ett snäpp, är stor.


I ATS® går man aldrig vidare. I ATS® följer man snarare lodled. Man bygger på grundrörelserna uppåt, men raffinerar och förfinar dem genom att studera och gå in i dem djupare. Uttrycket "gräv där du står" känns väldigt relevant om man vill utvecklas som ATS®-dansare.

För den som ändå tänker att det är för enkelt kanske Kristine Adams ord kan belysa det hela:

"If it's not difficult you're not challenging yourself enough." 

Det finns alltid något att jobba på. Fullärd blir man aldrig, och det är mycket det som är tjusningen med ATS® :)

Vilken slags dansare vill du vara?
 

 ... och Helen och jag i Egyptian half turn! :)
foto: Embla Björck

Här är en länk till ett klipp som visar på skönheten i det skenbart enkla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar